Weekend in Schotia en Addo Elephant Park - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu Weekend in Schotia en Addo Elephant Park - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

Weekend in Schotia en Addo Elephant Park

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

21 April 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Waar was ik gebleven de laatste keer, owja, ik moet afgelopen vrijdag ook nog beschrijven, op zich was die dag niet zo speciaal, maar voor jullie zal ik het toch ff melden. We hadden die dag een boottrip over de Kowie River, de rivier die door Port Alfred loopt en die het hele rijke gedeelte (vakantiehuizen) scheidt van het normale gedeelte. Dit was op zich welk leuk, maar niet echt interessant. Na de boottocht hadden we een braai, met alleen maar vlees dat ik niet zo lekker vond, dus niet echt een succes haha! Verder wel gezellig, beetje kaartspelletjes doen en boekjes lezen in de zon. ’s Avonds zijn we nog op stap geweest, maar ook dit verliep allemaal niet zo soepel. Hans kreeg problemen met een blanke Afrikaan, die hem in zn kont kneep, en moest uiteindelijk naar huis gebracht worden door de bewaking van PA. In PA hebben ze een bedrijf dat Multi Security heet en dat je kunt bellen als je problemen hebt, lastig gevallen wordt etc. Dus Hans is door hun opgehaald en naar huis gebracht, omdat die man echte dreigde om hem te gaan slaan. Verder waren er nog 2 meiden zo dronken dat ze nog amper konden lopen, dus die hebben we ook maar naar huis gebracht. Net voor dat we wilden gaan kreeg een van huis nog glas in haar voet, dus dik drama! Maar goed, iedereen veilig thuis gekomen, zonder verdere problemen, maar niet echt een leuk einde!
Daarentegen was het de dag erop wel zaterdag, de dag dat we naar Schotia Game Reserve zijn gegaan en tussen het wildlife zouden slapen! We moesten om half 3 in Schotia zijn, dus hadden we eindelijk eens tijd om een beetje uit te slapen. Voor dat we vertrokken hebben we nog ff wat boodschappen gekocht, en de huurauto gehaald. Rond half 1 zijn we die kant op gegaan en ruim op tijd kwamen we aan. We moesten in 3 groepen verdeeld worden, dus 3 auto’s en rangers. Rond 3u zijn we gaan rijden, in een safari jeep door het park, lekker hobbelen in de auto (word je trouwens best moe van hahhaa). We hebben een hele waslijst aan dieren gespot, namelijk, zebra’s, giraffen, leeuwen, kudu’s, nijlpaarden, neushoorns, springbok, hartebeest, wrattenzwijnen (Pumba, Lion King), antilopen, gazelles en reebokken. Denk dat ik vast nog wel wat vergeten ben, owja een aardvarken en een stekelvarken! Dat aardvarken hadden ze al in 5 jaar niet meer gespot zei onze ranger Ed. Na deze 4 uur durende safari gingen we eten, dit was ook best lekker! Daarna hadden we een kampvuur, met gitaar, zanger en gratis drank! Na een uurtje chillen gingen we toen het donker was weer op safari en gingen we op zoek naar de leeuwen, die we eerder ook al gezien hadden, alleen nu gingen we kijken of ze gingen jagen en wat ze allemaal aan het doen waren. Onze ranger spoorde niet helemaal, dus die ging ook off-road en echt dicht bij de leeuwen kijken, zodat wij ze beter konden zien. Wat ik apart vond is dat die rangers gewoon met zaklantaarns op de leeuwen konden schijnen zonder dat ze dat erg vonden, ze reageerden er niet eens echt op! Dus wij konden ze in het donker echt goed bekijken, en observeren. Vet gaaf zo’n leeuw zo dicht bij je. Eigenlijk was ik ook helemaal niet bang dat ze wat zouden doen, omdat ze gewoon door gingen met waar ze mee bezig waren en niet echt met ons bezig waren. Dit was dus een hele bijzondere ervaring en erg mooi om zo dicht bij die fantastische beesten te zijn. Na deze 2de safari, zijn we weer terug gegaan, en werden we naar onze slaapplek gebracht. Echt midden in het park, (overigens wel vlak bij de wc en de eetruimte), aan een meertje waar de twee krokodillen vertoeven, lagen ongeveer 35 matrassen, een kampvuur met daaromheen strobalen met kudu-huiden. Het zag er echt erg leuk uit, alleen dit alles was niet omringt door een hek! Dus de rangers moesten de hele nacht wakker blijven en de dieren in de gaten houden. De krokodillen waren erg nieuwsgierig, dus kwamen regelmatig uit het water om een kijkje te nemen en wat worstjes te eten die wij aan hen gaven. En na een tijdje gingen ze weer terug, kwamen en gingen ze weer! Erg komisch. Bij het kampvuur vloeide de drank rijkelijk en werd vrolijk gezongen en gitaar gespeeld. Om ons heen hoorde we regelmatig een leeuw brullen, dan weer links, dan rechts. En na een tijdje kwam 1 van de 2 dichterbij, best spannend, want je weet niet wat ie van plan is. Rond een uur of 2, toen al best wel wat mensen lagen te slapen, werd iedereen opgeschrikt door Scott, een ranger, die ineens heel hard schreeuwde HEY, GO AWAY! Waardoor iedereen op keek en een leeuw weg zag rennen. Deze zat echt 10 meter van ons vandaan, vet cool! Echt raar dat een leeuw zo schrik van een mens dat roept dat ie weg moet! Iedereen was natuurlijk klaar wakker (ik was overigens naar wijntjes aan het drinken, dus zag het allemaal gebeuren en moest best hard lachen, gewoon omdat ik het zo cool vond)! En het was ook erg tof om al die bange hoofdjes te zien hihi. Rond 4u lag iedereen op bed, en werden we wakker, omdat de leeuwen wel ERG dicht bij waren, ze waren ons aan het omsingelen. En echt heel erg dicht bij. Helaas moest ik toen naar de wc, wat ik wel dood eng vond, want moest nl uit de groep en met een klein groepje richting wc. Leeuwen besluipen en jagen een groep altijd op, zodat een paar afvallen, doordat ze net een andere kant oprennen als de rest. Deze worden dan vaak het slachtoffer! Dus omdat wij met een kleinere groep waren, vond ik het niet zo’n succes, maar alles ging goed! Ook hield de ranger alles in de gaten, dus zoveel kon er waarschijnlijk ook niet gebeuren, maar toch, zo’n brul zo dichtbij is best beangstigend. Na een wilde nacht slapen, werden we rond half 7 wakker van iemand die aan het gillen was omdat ze iets in haar broek had. En toen was het gebeurd, slapen ging niet echt meer. Rond 7u gingen we koffie drinken en weer op safari (ochtendsafari), weer heel anders dan een middag en avond safari. Ook al hebben we toen niet zoveel nieuwe dieren gezien, op een leeuwin na! We hadden nl alleen nog maar de mannetjes gespot. Nadat we terug kwamen gingen we ontbijten en rond 10u was de hele experience in het Schotia Park afgelopen.
Na nog wat na gekletst te hebben ging de groep, van 28 humanitarian studenten uit elkaar, een paar gingen naar huis, anderen naar een Cheeta park, Slangen iets en wij gingen naar Addo Elephant Park. Eerst wilden we leeuwtjes gaan knuffelen, alleen hadden we dit weekend net gehoord dat deze leeuwen zodra ze te groot worden, en dus niet meer knuffelbaar zijn, verkocht worden aan jagers zodat ze op de leeuwen mogen jagen. Dit vonden we allemaal zo zielig dat we hadden besloten zeker geen geld uit te geven aan zo’n instelling! Arme beestjes! Dan maar een andere keer en ergens anders beestjes knuffelen. Want we hadden nl ook gehoord dat er ergens anders ook een park was waar je leeuwtjes kon knuffelen, dus daar gaan we (ik zeker) vast nog wel een keer naartoe! Addo is gelukkig best dichtbij Schotia, dus we waren er zo! Alleen na zo’n weekend als wij hebben gehad is Addo niet zo leuk meer, das best jammer. Alhoewel ik het wel erg leuk vond om olifanten te zien! Echt een ENORME kudde, bij een modderpoel. Heel veel kleintjes, gevechten, en overstekende beesten. Dus wij hebben de auto daar geparkeerd (kan met eigen auto door het park), en maar kijken naar die beesten. Erg fascinerende beesten! Bijna nog een olifant op de auto gaan staan! (nee hoor viel wel mee ;)), verder hebben we nog meer Pumba’s, Kudu’s, Impala’s en andere beesten die wel al gezien hadden gezien :P Vet raar, dat je gewoon na een paar Pumba’s al roep AH NOG MEER PUMBA’S! Terwijl we ze in Nederland niet hebben. Verder nog wel mooie foto’s van zebra’s kunnen maken! Die stonden ook VLAK bij! Dus we hebben ons wel vermaakt tussen de beesten, ook hebben we nog een stom liedje gemaakt wat helemaal nergens over ging! Omdat we na een tijdje een beetje gefrustreerd werden omdat we nog geen olifanten gezien hadden begonnen we maar te zingen over bossen die ons uitzicht verpesten.
Het liedje ging zo:
Small Bushes
Big Bushes
Green Bushes
Brown Bushes
Dung beetle, Dung Beetle, Dung Beetle, Dung Beetle, Dung Beetle
And a lot of poop
On the roooooaaaaaad!
Het idee was een beetje dat die bossen de olifanten verhulden en dat we wel veel dung beetles (mestkever) gezien hadden en ook heel veel poep :P Naja ik probeer het liedje nog wel te tapen, dan issie veel leuker, dan zo op papier.
Na Addo zijn we naar huis gereden, allemaal doodmoe van het ontzettend gave weekend! Dus toen zijn we na het eten, bellen en nog ff computeren ook maar naar huis gegaan om lekker te gaan douchen en slapen!

Maandag ochtend ben ik met Amy (een meisje die hetzelfde doet als wij, alleen is ze hier ook al eerder geweest ivm hotelschool) en nog 4 meiden naar het Harris House, de soupkitchen van PA, hetzelfde idee als de voedselbank in Nederland. Wij hebben daar geholpen om soep te maken, vet ranzig uitziende en ruikende pompoensoep met bonen en andere rare dingen en zijn daarna mee naar de township gegaan om dit uit te delen, voornamelijk aan de mensen die op de afvalbelt en omgeving wonen. Dit was echt een bijzondere ervaring, die mensen zijn zo dankbaar, maar sommigen sluiten ook voor in de rij om vervolgens weer ergens anders te gaan zitten, zodat we misschien 2 keer wat krijgen, waardoor anderen minder krijgen, of zelfs overgeslagen worden, doordat het erg verwarrend is dat gewissel. Ook willen ze vet graag met je op de foto, en vinden ze vooral het terug kijken op het schermpje erg cool! Dat kennen ze daar waarschijnlijk niet, en het is natuurlijk ook vet raar dat je iets vastlegt en dat terug kan kijken! Ook hadden we maandag onze laatste dag van de intro week. Dat betekende ‘s middags een surrouding tour, door Port Alfred en omgeving wat eigenlijk niet zo boeiend was, omdat we veel zelf al uitgevonden hadden of het mij gewoon niet interesseerde! Zoals een vuurtoren, die in de steigers stond, dus waar we toch niet in konden, en het was koud, dus! Na de tour nog ff naar Rosehill geweest, DE mall van de Eastern Cape, maar eigenlijk stelde het niet zoveel voor. Omdat Rosehill best ver bij de campus vandaan is moesten we met een taxi terug, dus wij deze gebeld. We hadden een nummer gekregen van iemand van school, dus dat leek ons wel veilig. Maar toen de chauffeur alleen hoi zei en zei dat ie eraan kwam vond ik het toch wel een beetje vreemd. Na 5 minuten kwam er een witte auto aan, zonder iets van TAXI op de auto, deed de deur open en we konden instappen. Maar omdat we maar met zn 2en waren vond ik het toch wel raar. Maar chauffeur Keith heeft ons heel afgezet en bleek een super aardige man! Die ook nog eens vrienden was met Alroy Taai (onze leraar). Wel spannende ervaring, maar zo blijkt dat te gaan hier in Afrika! Na het eten hadden we nog een feestje van Hans, want die was jarig. Maar omdat iedereen vet moe was zijn we niet super lang gebleven en redelijk op tijd naar huis gegaan. Helaas zaten Rebecca en ik op de praatstoel (toen we al in bed lagen) dus was het alsnog niet eerder dan 1u voordat we gingen slapen.
Vanochtend moesten we om half 10 op school zijn, om voor het eerst aan ons project te gaan werken. Maar eigenlijk hebben we alleen maar wat info gekregen over wat we gaan doen de komende weken, en welke dagen we aanwezig moeten zijn etc. We moeten maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag naar Marselle, de township van Kenton On Sea, een dorpje ongeveer 20 minuten van PA. En de donderdag hebben we de tijd om voor ons zelf te werken en dingen uit te werken. De dingen die Jenny, de vrouw die gaat over het hele project, vertelde waren best ernstig. In Swaziland, vlakbij Zuid-Afrika worden (ongewenste) kinderen verkocht voor 250/300 rand (wat 20/25 euro is). Zodat de ouders wat geld hebben om rond te komen. Vaak gaat het hierbij om meisjes die vet jong waren toen ze zwanger werden. Vet zielig! Vaak gaan moeders er ook vandoor en laten ze de kinderen bij hun ouders of schoonouders om hun heil ergens anders te zoeken! Verder leeft ongeveer 55% van de kinderen bij hun grootouders! En maar 15-20% bij hun biologische moeder!
Eigenlijk best erg! Ook zijn hier nog zoveel andere problemen aan de orde! Ook toen we in de township Marselle kwamen, zagen we dat het merendeel van de ‘woningen’ er nog zoveel slechter aan toe waren dan die in NeMaTo! Echt heel klein en gemaakt van golfplaten en andere materialen die ook maar te vinden zijn in de omgeving. En iedereen is zo vriendelijk en vrolijk. Ze zwaaien echt bijna allemaal! En die kindjes! Zo lief! We hoorden ook dat wij best veel tijd hebben om ook leuke dingen met de kinderen te gaan doen, ze bijvoorbeeld mee nemen naar het strand om lekker met ze te kunnen spelen! Vet leuk! (PABO instinct, denk ik). Nu heb ik helemaal zin om te beginnen, maar omdat morgen de verkiezingen zijn en dan vrij snel deze week de uitslag komt mogen we deze week niet meer terug naar de township, omdat dit wel eens onveilig kan zijn voor ons! Vet jammer, dus nu hebben we de hele week vrij om ons te verdiepen in het project, extra documentatie te lezen en alvast een project plan op te zetten. Maar natuurlijk ook tijd om te relaxen! En dan hebben we al vakantie. Ik ga samen met 4 andere meiden naar Coffee Bay, Port ST. Johns, Durban, de Drankenberg, Kokstad en East Londen. Hoe we dit precies gaan doen en wat we allemaal precies gaan doen is nog niet helemaal duidelijk, maar dit is de voorlopige planning! De Drankenberg lijkt me echt zo gaaf! Dus ben benieuwd! Waarschijnlijk gaan we komende vrijdag weg (tenminste als niemand van ons project heeft) en komen we volgende week zondag weer terug! Spannend!

Goed dat was me weer een verhaal, phoeeh! Hoop iig dat jullie het leuk vinden om te lezen! En kijk alweer uit naar jullie reacties! Ben nu bezig foto’s aan het uploaden, alleen dit gaat ZOOOOOOOOOOOO langzaam, dus hoop dat het er voor vanavond op staat ;)
De site: http://picasaweb.google.com/daphneleonie en dan moet je kijken naar de foto’s van de heenreis + introweek en die van Schotia en Addo.. Have fun!

Dikke kus vanuit het helaas nu al kouder wordende Afrika!

• 21 April 2009 - 15:42

Gerda:

ZOOOO!!
    Wist niet dat je naar Z. Afrika ging om een boek te schrijven ...... wanneer komt het uit ...... juni 2009 ;) ?!?
    Maar ik weet het: wie verre reizen doet kan veel verhalen, haha :)

Enjoy!!!
    Groet'n oet Scheemde!

• 21 April 2009 - 16:11

Marcel:

Skype is stom! :)

• 21 April 2009 - 17:00

Janna:

hey daf!

weer een heel verhaal van je gelezen!
    leuk om te lezen wat je er allemaal meemaakt!
    heb de foto's ook even bekeken!:D
    nouja nog heel veel plezier! en ik lees het volgende verhaal van je wel weer!

kus!

• 21 April 2009 - 19:43

Debbie:

Hej Daf
    Jeej wat een verhaal weer.. Niet normaal hoor haha. Cool verhaal met de leeuwen, die had ik daar ook wel willen spotten maar helaas.

Oh tipje, Port St John's is dat leuke plaatsje waar Mark en ik het over hadden en waar we paard gereden hebben en in superleuke backpackers zaten, staat in je boekje. Maar sowieso gewoon erggg leuk en mooi dorpje en mooi om te zien hoe de rivier daar in de zee stroomt. Je kan daar gratis oversteken in een soort veerpontje, wat eigenlijk gewoon een vlot is haha.
    Oh en waarschijnlijk kom je ook door Umtata als je met auto gaat, das niet zo'n leuke plaats en best onveilig voor zover ik weet, dus gewoon snel doorheen rijden ;-).

Nou have fun weer!
    Liefs Deb

• 22 April 2009 - 13:36

Ria:

geweldig, het is net of ik mijn eigen foto,s bekijk.
    alleen kwam er een olifant heel dicht bij mij.
    En daar kreeg ik toch wel een beetje kriebels van,
    Nog veel plezier
    liefs xxxx

• 27 April 2009 - 19:52

Kris:

Heee lieve Daf!!
    JAAA hier dan eindelijk een berichtje van mij!!
    Ik ben afgelopen zaterdag pas terug gekomen vanuit China..
    Maar wat klinken je eerste verhalen al super en wat ziet het er daar allemaal mooi uit zeg! nu wil alleen nog maar eerder ook een keer naar Zuid - Afrika! en het klinkt ook allemaal erg gezellig zo met een heleboel klasgenoten.. en natuurlijk de bekende braai, gaat het nog wel een beetje met eten, of ben je al wat af gevallen? (anders gewoon lekker veel chips inslaan bij de supermarkt zoals ik zou doen ;) )
    De foto's liegen er ook niet om, ziet er allemaal echt heel erg mooi uit en wat ik me af vroeg: de foto's van je afscheids dinertje, is dat nou in dat restaurantje waar ik ook met je ben geweest? of lijkt het er zoveel op? haha
    In Beijing was het iig echt heel erg mooi, echt een super reis heel veel gezien en gedaan in zo'n korte tijd.. zal snel foto's op mn hyves zetten en als je een gaatje kunt vinden daar in je drukke schema moet je maar eens kijken!

nou Daffie, geniet er nog van daar, braai ze en ik kijk al uit naar je volgende avontuur!!

Dikke kus, Kris

• 21 Juli 2009 - 15:59

Judith:

Heeej Daphne!
    Lees net je verhalen, super leuk wat je heb mee gemaakt!
    Ben eigenlijk alleen nog maar in het Addo park geweeest en heb niet zoveel dieren gezien als jij beschrijft.. Ook heel veel olifanten ga volgende week naar Kruger, hoop dan iets meer dieren te zien!

Liefs Judith