Weekendje PE - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu Weekendje PE - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

Weekendje PE

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

18 Mei 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De afgelopen week heb ik weer aan het project gewerkt. Gelukkig heb ik, als ik terug kijk op de afgelopen week, WEL het gevoel dat ik iets nuttigs heb gedaan waar ze in Marselle wat aan hebben. We hebben heel veel foto’s in de profielen gezet en verschillende overzichten gemaakt waardoor veel duidelijker wordt wat wel en niet gedaan is en dus ook wat nog gedaan moet worden. Ook ben ik op huisbezoek geweest bij vier mensen. Op zich wanneer je bezig bent met je vragenlijst realiseer je je niet dat in die huisjes ook daadwerkelijk mensen wonen, soms zelfs met z’n zessen. Ook realiseer je je niet wat voor impact het op een kind moet hebben wanneer beide ouders en beide grootouders zijn overleden, het geen broertjes of zusjes heeft die bij hem of haar wonen en het kind leeft met z’n tante, of soms een zus van oma. Ik denk eigenlijk ook dat je dat moet doen om het jezelf niet te moeilijk te maken en te beschermen, want als je op dat moment teveel rondkijkt en bedenkt dat mensen met zo’n geschiedenis daar wonen, moet je volgens mij spontaan huilen en raak je gefrustreerd omdat je niets aan deze situatie kan veranderen hoe graag je dat misschien ook wil. Wij moeten blij zijn met alles wat we bereiken, want op zich zijn sommige kleine dingen hier in Afrika al moeilijk genoeg om te behalen. Nu blijkt wel dat we niet voor niets in de introductieweek meerdere gehoord hebben dat we TIA moesten onthouden. This Is Africa!! Nu lijkt het misschien net alsof het heel erg is om aan het project te werken, maar dat is helemaal niet zo. Want wij zijn met iets bezig waar de kinderen wat aan hebben in de toekomst! En dat is alleen maar goed!

En nu iets heel anders, maar ik ben natuurlijk niet alleen in Afrika om te helpen, maar ook om te genieten van de mooie kant van dit land! Twee weken geleden waren Marieke en Karlijn in PA en hadden we maar even de tijd om een beetje bij te kletsen, vandaar dat we afgesproken hadden dat ik ook een keertje bij hun in PE langs zou komen. Dan kon ik hun huis zijn en zouden zij me de stad en het nachtleven van PE laten zien. Aangezien ik sowieso toch een keer naar PE wilde was dit de ideale manier! Samen met Sabrina, Lidwine, Rebecca en Anna ben ik zaterdag ochtend vertrokken naar PE waar we rond de middag aankwamen. Na eerst ff bij Marieke, Karlijn en Marion gezeten en gedronken te hebben, onze spullen gedropt te hebben en een rondleiding later gingen we de stad in. Ik had al 5 weken na deze dag uitgekeken, want EINDELIJK kon ik weer eens ECHT shoppen. In Port Alfred hebben we ook wel een centrum met een mall, alleen daar kun je niet echt shoppen, dus zag ik mn kans in PE. Op de een of andere manier heb ik wel leuke dingen gezien maar kon ik niet echt slagen, dus had ik, als enige, aan het einde van de middag, niets gekocht! Helemaal niets! Ik had wel een aantal dingen aangepast, maar ik kon echt niets vinden wat ik de moeite waard vond om te kopen. Waarschijnlijk kwam het ook doordat ik me niet helemaal lekker voelde en dan vind je dus ook dat alles je niet leuk staat. Hahah.. Naja dan maar een andere keer ECHT shoppen. Waarschijnlijk begrijpen alleen de vrouwen dit gevoel van KOPEN, KOPEN, KOPEN hahaha… Gelukkig waren de andere meiden wel geslaagd! Na het shoppen zijn we weer terug gegaan naar het huis van de meiden. Waar we eigenlijk allemaal heel erg duf op de bank zaten terwijl we eigenlijk boodschappen moesten doen en ons moesten voorbereiden op een wilde stapavond in PE. Want wij zijn PA gewent, en daar begin je rond 21.00u en duurt het maar tot 00.00u en als je mazzel hebt tot 02.00u (in de weekenden). En in de discotheek waar wij heen zouden (Belizza) duurt het tot 03.00u. Een hele vooruitgang dus! Na lang uitstellen zijn we toch boodschappen gaan doen voor de braai. Een huisgenoot van Marieke, Karlijn en Marion was jarig en gaf een braai. Dus moesten we ff vlees en drank halen. Weer thuis waren er inmiddels ook al anderen gearriveerd, dus met enorm veel lawaai een rugby wedstrijd zaten te kijken. Hier in Zuid-Afrika zijn ze nog al fan van rugby! Dit is te vergelijken met een wedstrijd van het Nederlands elftal in Nederland. Echt iedereen doet raar! ;) Toen dit eenmaal afgelopen was ging de braai (BBQ is Afrika) EINDELIJK aan, maar ja voordat die warm is ben je wel wat tijd verder. Al met al zaten we rond 22.30u aan het ‘hoofdgerecht’ oftewel het vlees! En gingen we rond 00.00u op stap, echte Groningse tijden dus ;) Ik had voordat we weg gingen nog wel een grote kop koffie gehad, want anders was ik echt in slaap gevallen, want was echt super moe! Maar nu voelde ik me prima en wilde natuurlijk een avond in PE niet missen! Het was echt super gezellig in Belizza! We kwamen ook nog wat andere mensen van onze school tegen, die waren ook een weekendje in PE en ‘toevallig’ in dezelfde discotheek! Naja, ze zeiden dat ze eigenlijk eerst ergens anders heen wilden, maar dat hun taxi chauffeur zei dat Belizza leuker was en dat ze daar heen moesten als ze echt een leuke avond wilden! En dat was het ook! Het was een leuke discotheek met op zich wel redelijk goede muziek :) Alhoewel ik Pokerface van Lady Gaga echt niet meer kan horen, die wordt hier in ZA echt GRIJS gedraaid! Rond 03.30u waren we weer thuis en kon ik dan eindelijk op (t lucht)bedje. Helaas liet het luchtbed mij en Lidwine in de steek, want het was lek. Rond half 7 werd ik wakker, op de grond! Dus besloot ik maar op de bank te gaan liggen, maar omdat er best veel mensen bleven slapen waren de 2 grootste banken al vol en was er alleen nog een klein 2 persoonsbankje! Hoe dan ook, alles beter dan de grond! Rond een uurtje of 11 gingen we allemaal douchen, ontbijten en een plan maken voor de dag. We zouden naar de zondagmarkt, alleen was er deze zondag geen markt. Waarschijnlijk door de harde wind (hoorde dat er een storm is in Kaapstad en die komt deze kant op) was de markt voor deze zondag afgelast. Gelukkig waren er ook nog andere dingen en zijn we naar de Boardwalk geweest. Het ziet er uit als Disneyland, door alle toeters en bellen, alle koepeltjes enzo, maar het is heel iets anders, want attracties hadden ze daar niet hahah. Wel hadden ze er heel veel restaurantjes en winkeltjes met typische Zuid-Afrikaans handwerk, zoals houten beeldjes, schilderijtjes van bananenblad, tasjes, petjes en nog veel meer gemaakt van blikjes! Echt heel leuk! Omdat ik al veel te veel bij met had heb ik de houten giraffen, olifanten en leeuwen maar laten staan en ben ik gegaan voor de schilderijtjes die gemaakt zijn van bananenblad. Leuk me wel leuk voor aan de muur! (weet je het vast Marcel hahaha). Ook heb ik een enorm toeristisch kralen armbandje gekocht met de vlag van ZA. Dus toch nog iets gekocht in PE. Nadat we ons goed vermaakt hadden in ‘Disneyland’ zijn we naar een Cheetah Park gegaan ergens in de buurt van Uitdehaage, een plaatje links boven PE. Daniels breeding farm heette het. In dit park hadden ze ongeveer 10 cheetah’s. Wij hebben er 3 gezien, want dit waren degenen waar je mee kon knuffelen. Twee jongere cheetah’s van 8 maanden en een vrouwtje van 3 jaar. Het waren echt niet grote katten! Zo lief! En ze spinnen echt heel hard en lief! Nadat we met de cheetah’s geknuffeld hadden werden we naar een plek gebracht waar ze twee leeuwtjes hadden van 11 weken! Echt zulke schatjes! Die waren ook zo ontzettend speels en schattig. Ze waren echt heel erg zacht, net kleine katjes. Het was wel grappig want bij hun in hun gedeelte liepen ook gewone katten, waar de leeuwtjes dan ook graag mee speelden. Ze renden er achteraan en sprongen boven op ze! Hahaha.. Ik heb echt zo genoten van die beestjes, ik wilde ze echt zo meenemen naar huis, maar helaas kan dat niet! ;) Ze heetten trouwens Lilo & Stitch, van de film! Hahah.. Na enorm genoten te hebben zat onze trip er alweer op en gingen we weer in de auto naar PA, waar we rond 19.00u aankwamen, helemaal kapot hahah! Maar wel weer een super leuk weekend!

Voor de foto’s kun je weer terecht op http://picasaweb.google.com/daphneleonie/WeekendjePE# en kun je zien waarom ik Lilo & Stitch wel mee naar huis zou willen nemen!

Ik kijk al weer uit naar jullie reacties!! Vind het leuk om te lezen wat jullie allemaal denken en hoe het daar gaat!!

Dikke kus Daf

  • 18 Mei 2009 - 13:18

    Laura:

    Ik ben wel vaak de eerste die reageert he? Haha.

    Mijn eerste indruk was: Daphne niks kopen? Wat is er aan de hand? :P Dat klopt niet! Dan moet er inderdaad iets aan de hand zijn als jij thuiskomt met helemaal niks!

    Maar je weekendje weg klinkt leuk, leuke dingen gedaan dus. Leeuwtjes knuffelen, wat gaaf! Een keer iets anders dan de dierentuin..

    En lekke luchtbedden, die dingen hebben het ook nooit zo op mij. Gaan ook wel eens leeg, beetje jammer. Je komt over 52 dagen ook alweer terug, het schiet al op :)

    En je gaat natuurlijk wel cadeautjes meenemen voor je lieve zus eh?

    Liefs en kusjes!

  • 18 Mei 2009 - 13:21

    Laura:

    EN OH!! Ik zie nu pas die foto's!! Wat ontzettend lief en schattig en gaaf!! AHHHHHHH, Ik wil ook! Neem je er eentje voor me mee naar huis? Ah toe, ah toe?

  • 18 Mei 2009 - 13:24

    Janna:

    hey daff!

    leuk verhaal :D en leuk om weer te lezen wat je gedaan hebt deze week voor die kindertjes etc.
    en wat een lieve foto's ik snap inderdaad wel dat je ze mee naar huis wil nemen! wat een schatjes hihi!

    kus!

  • 18 Mei 2009 - 14:02

    Karin:

    Dat lukt mij nu nooit om als eerste te reageren.
    Ga nu eerst de foto's bekijken.
    Liefs mama

  • 18 Mei 2009 - 15:05

    Agnes:

    Dat zijn nog eens poesjes ;)
    Tof!

    Mis you! xxxxxxxx

  • 18 Mei 2009 - 15:26

    Marieke:

    He daf!

    Echt zo super leuk dat jullie er waren!! Jammer dat we alweer bijna weg moeten anders konden we het nog veel vaker doen!! Leuke foto's trouwens haha, zie nu pas hoe belachelijk mijn 'blau bulle' tattoo is, haha. Ach, ja soms ontgaan je die dingen he ;)

    Liefs ook voor de meiden, marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Ik ga in de townships van Port Afred helpen om de situatie te verbeteren.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 10859

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 09 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: