Introweek so far - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu Introweek so far - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

Introweek so far

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Daphne

16 April 2009 | Nederland, Groningen

Lieve mensen,

Hier is al weer een update van mij. Het is wel grappig, want wanneer ik jullie verhaaltjes/reacties lees heb ik al weer zoveel nieuwe dingen die ik kan schrijven. Ik maak eigenlijk zoveel nieuwe dingen mee, dus je vergeet ook om heel veel dingen te vertellen. Ik ben helemaal in de war met de dagen, dus moest eerst helemaal uitzoeken waar te beginnen met dit verhaal. Maar ik heb het!
Woendag hadden we de tweede dag van onze introductieweek en krijgen we een college over de Apartheid en de invloed van dit op Zuid-Afrika, dit was erg interessant. Ookal wist ik er natuurlijk wel iets van af, omdat we op school een verslag over Zuid-Afrika hebben moeten schrijven. Maar het is toch interessant om het ook eens te horen van iemand die het meegemaakt heeft ipv het te lezen op websites. En bij de verkiezingen die gehouden worden op woensdag 22 april zal de huidige rol van de ANC duidelijk worden. De ANC is de partij van Nelson Mandela. Ook vertelde Alroy Taai (onze leraar) waar de kleuren van de vlag, die na de Apartheid is ontstaan, voor staan en dat het eigenlijk een teken is dat zwarte en blanke mensen verenigd zijn. Dat vond ik wel erg mooi! Na deze lecture hadden we er een gehad over project management, dus hoe je de gang van zaken binnen een project moet controleren en in de gaten moet houden. Eigenlijk iets wat heel logisch is, maar toch was het interessant. Soort ophaalcursus, maar dan wel toegespitst op community development, dus hetgeen wij gaan doen in de townships. Na deze colleges hadden wij pauze, lunchtijd en daarna hadden we een beach activity, wat eigenlijk inhield, een eind lopen, ong 20 min, naar het mooiste en veiligste strand van Port Alfred en daar een beetje in de zee zwemmen en zonnebaden. Hier heb ik hele mooie foto’s van gemaakt! Ook hoorde ik dat ze hier vissen naar haaien, dus dat er in die zee ook gewoon haaien zwemmen, zelfs dicht bij de kust! Die gedachte vond ik iets minder, maar goed ik leer hier zelfs kip met botjes, vis met velletjes en andere rare dingen eten, dus misschien raak ik ook nog wel gewent aan kriebelende vissen.. Iedereen thuis is vast trots op mij :) haha.. Na de beach activity gingen we nog een drankje doen bij Guido’s, een van de weinige barretjes aan het strand! Erg leuk! Daarna terug naar huis, douchen en klaar maken voor eten en stappen. Want woensdag avond is hier studentenavond en gaat iedereen op stap! Het begint hier rond 21.00u en de kroeg (Snortz) gaat dicht om 00.00u. Dus wij gingen nog bij wat mensen die hier al zaten en die we kennen van de opleiding wat drinken na het eten en daarna gingen we naar Snortz. En idd om 00.00u gingen de lampen aan, en na heel lang treuzelen gingen de mensen weg! Na nog langer treuzelen hadden we iedereen verzameld en liepen we terug naar ons huisje. Desalniettemin heb ik een erg leuke avond gehad, lekker gedanst en super goedkope drankjes gehad.
Vanochtend (donderdag) hadden we de 3rde dag van de introweek. Weer les vanochtend en ’s middags naar de township! De lessen vanochtend gingen over HIV/Aids en over securtiy. Het HIV/Aids lecture, was erg interessant, een erg leuke vrouw vertelde over de omstandigheden hier en gaf goede voorbeelden van hoe wij ons het beste kunnen beschermen tegen HIV/Aids en TBC (wat ook erg veel voorkomt hier). En tijdens het security lecture werden we een beetje bang gemaakt, naja dat waren we al, maar eigenlijk moeten we ons ook weer veilig voelen. En kwam het er op neer dat we gewoon altijd in groepjes overal heen moeten, niet alleen en gewoon je gezonde verstand moet gebruiken. Dus dat komt wel goed! Na deze lectures hadden we lunch en daarna ging onze groep de Nelson Mandela township in. Dit is 1 van de 2 townships die te vinden zijn in Port Alfred. In Port Alfred liggen de townships om het noorden van de stad heen. Aan de rechterkant Nelson Mandela Township (NeMaTo) en aan de linkerkant Station Hill. 3 van onze projecten richten zich op NeMaTo en 1 op Station Hill (die iets meer ontwikkelde township). Het project waar ik bij ga helpen is ook in NeMaTo. We zaten met 14 mensen in een busje en gingen daarmee de township in. In eerste instantie viel het me wel mee, de huisjes waren toch groter dan ik verwacht had, en van beter materiaal. Tot dat ik erachter kwam dat de burgemeester van de township en andere ‘ rijke’, ‘geleerde’ mensen daar in woonden. Verder in de township zag ik hoe schrijnend de situatie was. Mensen wonen met een heel gezin in een huisje gemaakt van opgedroogde modder en takken, bedekt met een golfplaten dak, op niet meer dan 10/15m2! Sommige huizen zijn wel van steen en hebben ook een beter dak. Wel heb ik gehoord dat deze mensen binnen een tv hebben, maar met zon 6 mensen op 10m2! In zon huisje! Dat kun je je echt niet voorstellen! Gelukkig hebben de meesten electriciteit, en redelijk schoon water. Het was zo mooi om te zien dat heel veel mensen blij zijn, naar je zwaaien (misschien omdat ze weten dat je ze komt helpen) en lachen. Maar ook zo verschikkelijk want wonen in een township kan je je echt niet voorstellen. En zon township is groot! Het is echt een stad op zich, volgens mij is alleen de NeMaTo township al groter dan Port Alfred. Ook zijn we langs de vuilnisbelt gereden. Het is onvoorstelbaar dat zeker 50 mensen, waaronder heel veel kinderen, leven op de vuilnisbelt en slapen in de bossen rondom de belt! Ze hebben daar echt helemaal niets! Tijdens deze tour besefte ik dat ik echt blij ben dat ik hier ben. Ik ga nl iets doen wat een steentje bijdraagt aan een betere toekomst van deze mensen, en dit is voor mij heel bijzonder. Zeker toen ik al die kinderen aan de kant van de weg zag staan, zwaaiende met een enorme lach op hun gezicht, voor hen zijn wij hier. Het is toch mooi dat je als student de kans krijgt om zoiets te doen! Ik vind het iig erg bijzonder!
Vanavond gaan we weer naar NeMaTo met de bus, en hebben we een avondtour. En zullen we zien hoe het ’s avonds is in de township! Waarschijnlijk zullen we een plaatselijke bar bezoeken en met wat mensen praten over hun ervaringen. Ik ben erg benieuwd wat we nog allemaal te zien krijgen. Ik kan iig niet wachten om te beginnen met de projecten! Maar tot die tijd hebben we nog andere dingen op het programma, nl een braai en een boot tocht en een tour door de omgeving van PA. En voor dit weekend hebben we ook al plannen. We gaan nl met een hele groep (waarschijnlijk de laatste keer dat we met zoveel mensen gaan haha) naar Scottia, dit is een wildlife reserve, vlakbij PE, waar we zaterdag en zondagochtend zullen blijven. We overnachten op een matrasje onder de sterren, dus ben erg benieuwd, denk dat we niet veel zullen slapen, maar het is wel een hele ervaring! Verder gaan we zondag waarschijnlijk nog naar een park waar ze kleine leeuwtjes hebben, en guess what, deze mogen we knuffelen! Lijkt me zo lief!! Ben erg benieuwd!

Als afsluiter wil ik jullie iig laten weten dat ik het echt super vind dat ik hier ben om iets goeds te doen en dat ik het erg naar mn zin heb! En dat er zoveel dingen zijn die we willen zien en ook zeker zullen gaan zien! Er staan al zoveel dingen op de planning, zoals skydiven, bungeejumpen, Addo Elephant park, PE en ik heb nog zoveel andere leuke dingen gehoord! In onze vakantie (meivakantie) willen we waarschijnlijk richting het oosten/noorden rijden, richting East-London, Durban. Alleen wat de plannen precies zijn weet ik nog niet, maar het word vast leuk!

Dat was het nu weer voor nu!
Hele dikke kus vanuit PA, Daphne

Ps: En we hebben wel een zwembad op de camping, alleen moet ik die nog steeds verkennen ;) hahaha.. xxxxx

  • 16 April 2009 - 14:32

    Daphne:

    Ik ben trots op je! Hoop dat jullie die kinderen goed kunnen helpen....

    Verder: zie sms/tel/mail :p

    Marcel

  • 16 April 2009 - 15:03

    Laura:

    Chicksel!

    Man o man, wat schrijf je ook steeds lappen van teksten, haha. Je bent al net zoals ik. Je hebt het dus wel naar je zin daar! Klinkt tot nu toe echt allemaal gaaf wat je doet en wat je gaat doen. Klinkt toch nog redelijk als vakantie! En je gaat leeuwtjes knuffelen en onder de sterren slapen?! Wauw, dat klinkt wel echt heel gaaf! Dat lijkt me ook wel wat.

    Lijkt me ook best wel raar als je in die krottenwijken komt. Realiseer je je alleen maar des te meer hoe goed je het eigenlijk hebt. Zelfs als je in een tent zou wonen zou dat bijna nog beter zijn.. Maar ben wel blij voor je dat je er iets aan kan doen en die mensen een beetje kan helpen. Voel je je in ieder geval een stuk nuttiger!

    Tot snel kindjelief!

    Dikke kus!!


  • 16 April 2009 - 15:17

    Eirlys:

    Hey Daf,

    Alweer zo'n lang verhaal haha.. maar wel mooi om te horen dat je het leuk hebt en vooral ook nog veel leuke dingen gaat doen.
    Je moet ook ff je locatie veranderen, er staat dat je nog steeds in Grun bent :)

    xxx

  • 16 April 2009 - 18:52

    Carla:

    hey meis,

    gaaf hoor al die dingen die je mee maakt en nog mee gaat maken!
    vind het zeker jammer dat ik er zelf niet kan zijn maar gelukkig heb ik al een keer het geluk gehad om dat prachtige land te zien.
    geniet van je tijd daar en ik zal proberen je verhalen te blijven volgen, ook als ik zelf straks weg ben.
    tot over een aantal maanden!

    liefs,
    carla.

    Ps, wel snel foto's plaatsen hoor. :)


  • 18 April 2009 - 08:59

    Daniel:

    nice fotos en verhaaltjes daphne!
    ik heb nu niet echt tijd om alles te lezen, maar ziet er nice uit!
    groeten uit bangkok!

  • 21 April 2009 - 10:47

    Marieke:

    Daphne!

    Klinkt allemaal goed hoor!
    Even het volgende: Karlijn en ik hebben in de planning om het weekend na Qday naar PA te komen. We komen dan van zaterdag op zondag. Is er een mogelijkheid om dan te meeten? Wat miss ook een idee is, dat je/jullie met Qday naar PE komen, wij hebben dan namelijk een Hollandse party, jaja. en dan op vrijdag of zaterdag weer terug naar PA. Ik weet alleen niet of je een auto hebt?
    Ik hoor het wel!!

    KUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Ik ga in de townships van Port Afred helpen om de situatie te verbeteren.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 118
Totaal aantal bezoekers 10869

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 09 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: