Aankomst in PA en de eerste dagen in de zon! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu Aankomst in PA en de eerste dagen in de zon! - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

Aankomst in PA en de eerste dagen in de zon!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Daphne

14 April 2009 | Nederland, Groningen

Heey lieve mensen,
Hier het eerste verhaaltje van mij vanuit Zuid-Afrika! Ik ben dus, zoals de meesten van jullie al weten, goed aangekomen. Zaterdagochtend om 08.00 u zijn we geland op het vliegveld van Kaapstad. We hebben de bagage opgehaald en zijn naar de car rental service gegaan, papieren getekend, en kregen zo maar de auto mee. Terwijl Joost (onze bestuurder) zijn Nederlandse rijbewijs vergeten was, maar zijn internationale was gelukkig voldoende. Maar eigenlijk heb je ze allebei nodig om te mogen rijden. Daarna zijn we op het vliegveld nog gaan pinnen en eten. Het Zuid-Afrikaanse geld is mooi, de big-five staan er nl op :) En alles is hier super goedkoop. 100 rand is minder dan 10 euro, e n voor het uitgebreide eten op het vliegveld betaalden we iets van 50 rand inclusief drinken. Dus dat is iets van 4 euro. Ook de simkaart die ik gekocht heb koste 3 rand, das minder dan 0,30 cent. Echt belachelijk, dat krijg je in Nederland niet voor elkaar. Na het eten (rond 10.00 u) zijn we gaan rijden. We hadden trouwens een schattige witte Toyota Avanza, waar we heerlijk de ruimte in hadden! Sabrina wilde heel graag naar Betties Bay om pinguins te bekijken, dus zijn we daar naar toe gegaan om die beestjes te spotten. Daar aangekomen kwamen we erachter dat de entreeprijs 10 rand is, minder dan een euro! Dat hadden we er natuurlijk wel voor over. Heel veel leuke pinguins gezien. Daarna zijn we verder gereden naar Mosselbay, want daar had Sabrina een backpackers hostel gereserveerd om de nacht door te brengen. Rond 19.00u kwamen we in Mosselbay aan bij ons hostel. Erg schattig, leuk hostelletje. Spulletjes neergepluurd, en lekker uit eten geweest voor 70 rand. Lekkere Fanta, lasagne en thee. Daarna waren we helemaal kapot en zijn we naar bed gegaan, en hebben we
heerlijk geslapen. Volgende dag lekker ontbijten voor 25 rand. Rond 11 u verder gereden. Niet echt veel gedaan alleen rijden want we moesten nog 553km.
Rond 18.00u kwamen we op de EISS campus. Gelukkig werden we vlak bij Port Alfred ingehaald door een busje met andere studenten, dus wisten we precies waar we heen moesten zolang we hun maar volgden. En dat was ook zo! Ze parkeerden precies voor de campus ingang. Daar aangekomen gingen we gelijk door naar Medolino’s Caravan Park, ons onderkomen. Een caravan park ongeveer 10 min lopen van school. Ergens op een heuvel zitten we in een chalet met 4 mensen. Verder zitten er nog 8 mensen in 2 chalets. Rond half 7 zijn we weer naar de campus gegaan om te eten. Het eten is elke dag op de campus, elke dag ontbijt, lunch en avond eten. Na het eten zijn we naar Joost en Hans gegaan, want die hadden verteld dat ze in een enorme villa sliepen, dus wij waren wel erg benieuwd. En wij kwamen door, en idd een enorme villa, privé zwembad, braai (bbq), enorme lounge set. Jaloers!! Hahha.. Naja wij hebben het ook best goed in onze chalet. We hebben 2 slaapkamers, een gezamenlijke douche, een keuken en een woonkamer. Ook hebben we een balkon, waar vandaag velvet aapjes op liepen, dat schijnt normaal te zijn hier! Hhahaha.. Net als gekko’s! Daarna zijn we naar een of ander kroegje geweest, dat schijnt op woensdag t/m zaterdag echt de place to be te zijn (het heet iets dat klinkt als Snotsh), maar het was vrij rustig. En op vrijdag en zaterdag is het tot 02.00u open en op de rest van de week tot 02.00u, dus dat worden iig geen lange stapavonden. Daarna moesten we nog een enorm stuk terug lopen, ongeveer 20 min, gelukkig liepen Joost en Hans met ons mee naar huis, want het is toch best eng in het donker. Het is echt super donker, en rustig en omdat iedereen je bang heeft gemaakt voel je je al helemaal niet meer veilig en schrik je van elke passerende auto.
Op maandag waren we ook nog vrij, en was er langer ontbijt dan normaal. Dus konden we nog een beetje uitslapen, tot half 9 hahah. Toen zijn we naar het ontbijt gelopen, wat ongeveer 10 minuten lopen is vanaf ons huisje. Dat is niet zover, alleen zitten we helemaal boven op een berg, en alles is vrij heuvelachtig hier, dus erg steile bergen zijn geen uitzondering hier. Een berg van school naar huis, een naar het centrum, overal. Dus ik heb straks een enorme wandelconditie en enorm gespierde benen (mij hoor je niet klagen)! Hahaha.. Na het eten zijn we boodschappen gaan doen, telefoonkaart gekocht en gelijk in de telefoon gedaan en opgewaardeerd. Pre-paid, de goede oude tijd! Na het boodschappen doen, zijn we nog naar een paasmarktje geweest, die kwamen we onderweg tegen en heb ik nog een schattig Afrikaans armbandje gekocht. Toen we daar overheen gelopen waren konden we gelijk door naar de lunch en na de lunch zijn we naar het stand gegaan om lekker te verbranden.. Haha.. Ontzettend hoge golven hier! Na die tijd hebben we ons schoongespoeld in het zwembad van Joost en Hans en hebben we daar nog ff gechilled. Toen naar huis, douchen en zijn we uit eten geweest met een hele grote groep. We zijn naar een restaurant geweest dat Guido’s heet, waar we rare pizza hebben gegeten. We konden geen toetje meer krijgen omdat we te laat waren ofzo.. 22.00 u moesten we er uit, beetje jammer, maar goed. Daarna naar de overkant om nog wat te drinken. Maar eigenlijk waren we allemaal kapot, dus gingen we rond half 2 toch maar naar huis. Lekker slapen. Vandaag (dinsdag) is onze introductieweek begonnen. We moesten om half 10 op school zijn, voor die tijd natuurlijk ontbeten op de campus. We hebben een rondleiding op campus gehad, een bibliotheek rondleiding, we hebben ons wachtwoord en gebruikersnaam gekregen enzo, dus kunnen nu inloggen op de pc’s en op het internet op school. Verder mochten we kiezen welk project we wilden doen. Ik heb gekozen om kinderen in een township te gaan helpen. Onze taak is om een medisch rapport te maken, uit te zoeken wie de ouders zijn, grootouders, echt een document maken dat de achtergrond van het kind beschrijft. Dit is handig voor later en kunnen deze kinderen in de gaten gehouden worden. Daarna zijn we nog naar de stad, naja het centrumpje, geweest, wat boodschappen gedaan, stekker gekocht en geld gepint. Toen ff langs huis, omkleden en heb ik ff met Marcel en mama gebeld. Dit was wel ff fijn :) Thanks guys! Hahah.. Daarna op campus gegeten, vandaag niet zo lekker, vis met velletjes, rijst en doperwtjes dus heb ook maar lekker brood gesmeerd en fruit gehad.. Nu is er een gospelkoor op school en die zingen oor ons, dus ga ik maar ff luisteren.. Klinkt goed. Ik zal ff filmpjes maken. Ook zal ik binnenkort alvast wat foto’s online zetten! Ook heb ik net een mailtje gelezen van Marketing Groningen, dat ik de stageplek niet gekregen heb. Ze hadden wel een heel leuk gesprek met me gehad, vonden me ook leuk, alleen hebben ze gekozen voor een stagiair die meteen kon beginnen, ja daar kan ik natuurlijk niet tegen op! Baal ik best wel van! Nu kan ik hier nl op zoek gaan naar een stageplek! Iemand nog ideeen..?? Zou fijn zijn.. :)
Hele dikke kus vanuit het zonnige Zuid-Afrika en tot snel
(beetje verbrande) Daf!

• 14 April 2009 - 18:41

Je Lieve Zusje Laura:

Hey lieve Waf,

Ben blij om te horen dat alles zo goed geregeld is. 10 minuten lopen naar de campus is toch nog goed te doen. En je huisje klinkt ook goed voor elkaar. Jammer dat jullie er geen zwembad bij hebben, maar wel relaxed dat er mensen zijn met een zwembad waar je ook gewoon heen kan gaan. Klinkt goed! En je hebt dus pinguins gezien? Wat ongelooflijk gaaf! Je hebt het daar dus wel naar je zin, mooizo! En gelijk al in de zon gelegen en gewinkeld dus, zo ken ik je weer, haha.

En je mag dus kindjes gaan helpen in townships? :) Klinkt tof! Het is dus al echt begonnen daar.

Waarom kan je trouwens niet alleen naar de campus? Wel vanwege het feit dat het daar niet zo veilig i's ;s avonds?

De volgende keer moet je mij ook bellen :D

Tot snel lieve Daf!!

Kus van je zusje!

• 14 April 2009 - 18:52

Debbie:

Hej Daf
    Fijn dat je heelhuids aangekomen bent. Wow jullie zijn dus al het hele stuk van Kaapstad naar PE gereden? Nu nog een keer in een wat minder hoog tempo zeker? Mosselbay is trouwens wel mooi he! Volgens mij hadden wij daar die dolfijnen gespot en Marks ongelukje :-P.
    Maarrem ben erg benieuwd naar de rest van je avonturen, dus vooral veel bloggen. Isj leuk!
    Have fun!
    Liefs

• 14 April 2009 - 19:18

Rishi:

Zozo, bezig bijtje. Druk druk druk, lees ik al wel.

Geniet ervan en ik zie de verhalen wel tegemoet

dikke kus

• 14 April 2009 - 19:46

Marcel:

Liefie!

Jammer dat je geen internet op je kamer hebt inderdaad, maar een belkaart voor 2 euro, pfff.. Veel beter :)

Marketing Groningen, wat een @#%$^%@@ jou 3 maanden aan het lijntje houden...

We bellen en smsen! (dit is net als hyveskrabbels :) )

Mis je,

Marcel

• 14 April 2009 - 20:23

Agnes:

lieverd! We missen je nu al! ;)

Leuk om te lezen wat je doet. Geniet van alle leuke dingen daar, en keep us posted!!

Dikke kus,
    ag

• 14 April 2009 - 20:37

Janna:

Hey daf,

k heb je verhaaltje even gelezen!
    leuk verhaal om te lezen wat je nu allemaal alweer gedaan hebt!
    zal allemaal wel even wennen zijn denk ik of niet?
    nouja maak maar flink wat foto's van het huisje, campus en omgeving enzo dan heb ik er ook een beeld bij hoe het er precies uit ziet daar haha!
    have fun! kuss

• 14 April 2009 - 21:30

Marieke:

Daf!

Wat leuk, je zit 150 km bij me vandaan! WHAAA!

• 14 April 2009 - 21:33

Marieke:

Oeps, dat bericht was nog niet klaar. T klinkt leuk tot nu toe! Heb je het ook naar je zin want dat beschrijf je nog niet echt! We moeten echt even een weekendje af gaan spreken want drie maandjes is zo kort, dat is zo weer voorbij. Ik kom sowieso nog naar PA voor een walvistour want dat schijnt daar goedkoper te zijn, miss kunnen we dan meeten? Ik geloof dat Karlijn al op dat park heeft geslapen waar jij nu ook zit! Ik ken iig alle dingen die je beschrijft! Geniet ervan en tot snel!

Dikke kus

• 15 April 2009 - 05:49

Mark:

WAF!

Klinkt goed allemaal :D En jaaah Deb heeft gelijk, Mosselbay is van de autoboemsch. Doe dat maar niet na ;)

Have fun & groetjes aan Laura C :P

X

• 15 April 2009 - 06:12

Karin:

He lieverd,

Fijn om zo snel al wat van je te horen. Was ook erg blij met je telefoontje gisteravond.Laura ook even gebeld en zij vertelde dat je al een heel verhaal had gestuurd.Stuur je vandaag wel een mailtje.
    Liefs mama

• 15 April 2009 - 08:00

Eirlys:

Heey Daf,

Klinkt goed daar, alles wel goed geregeld. Was je feestje bij Jolie eigenlijk nog leuk, heb je daarna natuurlijk niet meer gezien. Zal proberen zoveel mogelijk van je verhalen te lezen (pff je schrijft wel veel haha) en ik hou je wel op de hoogte als er hier iets interessants gebeurt.

Liefs

• 15 April 2009 - 16:33

Marlou:

Heej meid,

goed om te horen dat je veilig bent aangekomen en alles:D Wel apart dat je nu echt zo'n eind weg zit....
    Ik ben benieuwd naar de foto's en alles van daar:)! helaas van het zwembad, ma goed dat er nog anderen zijn haha.

En dus nu al verbrand???Kom je vast wel poepiebruin weer terug hihi.
    Ik hou het in de gaten meid en rustig aan daar en geniet er vooral van!!

Liefs marlou

• 15 April 2009 - 20:09

Ria:

Nou ik hoor het al.
    druk druk druk praten eten drinken.
    Ik hoop dat het een beetje aan je verwachtingen doet.
    liefs van ons

• 16 April 2009 - 06:11

Nicoline:

Hey Daf,

Goed dat je veilig bent aangekomen!KLinkt allemaal heel leuk (op de marketing groningen na dan;) Gelukkig dat je het zo leuk hebt!Ben benieuwd naar je volgende berichtje!
    Liefs nicoline