Laatste schoolweek in ZA & vakantie met Marcel - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu Laatste schoolweek in ZA & vakantie met Marcel - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

Laatste schoolweek in ZA & vakantie met Marcel

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

14 Juli 2009 | Nederland, Groningen

Het is alweer ruim een maand geleden dat ik een berichtje hebt geplaatst op mn waarbenjij.nu, dus het is wel weer tijd voor een nieuw berichtje. Tevens ook het laatste berichtje over mijn avonturen in Zuid-Afrika (helaas!), want de 3 maanden zijn om en ben ik, na een heerlijke vakantie, alweer thuis. Donderdag 9 juli ben ik terug gekomen en met warm onthaal (en spandoek & ballon) ontvangen in Dusseldorf. En zaterdag heb ik mn verrassings/welkom-thuis-feestje al gehad, dus ben al weer helemaal gewent en ingeburgerd in NL.

De laatste weken heb ik niets geschreven omdat ik Marcel na 2,5 maand weer zag en niet zoveel zin had om dan achter de pc te gaan zitten. En natuurlijk ook omdat we op vakantie waren en weinig toegang hadden tot (gratis) internet. Marcel is zondag 14 juni in PE aangekomen en heb ik hem samen met Rishi opgehaald. Ik was de vrijdag alvast naar PE gegaan zodat ik ook nog wat leuke dingen kon doen met Rishi & Marieke. We zijn zaterdag naar Addo Elephant Park geweest, daar was ik al geweest, Marieke ook al 4x, maar Rishi nog niet en eigenlijk blijft het wel leuk om in Addo rond te rijden. En heb ik nieuwe dieren gespot die ik voor die tijd nog niet gezien had, zoals een hyena en jackhalzen die vlindertjes aan het vangen waren. Ook zijn we nog naar de markt in PE geweest, daar worden allemaal souvenirtjes en lokale kunst verkocht, zoals schilderijen op canvas, houten beeldjes van van alles en nog wat, trommeltjes/djembees, sleutelhangers, armbandjes, kussenslopen, rugby artikelen en ga zo maar door. Genoeg leuke dingen om mee naar huis te nemen in ieder geval! Op het marktje heb ik natuurlijk ook van alles gekocht. Tijdens de voorgaande weken had ik nog maar weinig gekocht, dus was het niet zo erg dat ik lekker geshopt had. Daarna was het eindelijk zover; Marcel weer zien! Het was best wel spannend om hem weer te zien, je hebt elkaar natuurlijk 2,5 maand niet gezien, dus is wel weer een wennen. Maar eigenlijk waren we snel weer aan elkaar gewent en blij om weer samen te zijn. Enige nadeeltje was dat ik niet meer gewent was om naast iemand te slapen en al helemaal niet naast iemand die snurkt, dus heb ik de eerste nacht ontzettend beroerd geslapen. Maarja dat moet je er dan maar voor over hebben ;) De week nadat Marcel in ZA was aangekomen had ik nog gewoon school. Naja, ik had eigenlijk alleen nog de eindpresentatie, een paar dingen moesten nog afgerond worden, een etentje met zn allen, en we gingen een dagje weg met onze project groep, naar een game reserve. Dus eigenlijk viel het ook wel mee met de drukte. En natuurlijk moesten we nog een laatste keer naar student night in de Snorting Grunter.

De laatste week was, zoals als alle weken in ZA, weer snel voorbij en voor ik het wist had ik afscheid genomen van iedereen en zat ik een traantje weg te pinken in de auto, op weg naar Bloemfontein waar we naar de voetbalwedstrijd van Spanje – ZA zouden gaan. Eerst zijn we nog via Jeffrey’s Bay en PE gegaan, waar we uiteindelijk ook zijn blijven slapen. Eenmaal aangekomen in Bloemfontein was het al best laat, liep allemaal beetje uit en het was toch wel ver rijden! Dus wij naar de MAC, want daar is Daf zo dol op :S, snel wat eten, een ZA vlag regelen en door naar het Free State Stadium. Waar de halve school al op zn plekje in het stadion zat. Hahaha.. Onderweg kwam ik nog wat klasgenoten tegen met schmink, dus kreeg ik ook nog ff wat letters op mn hoofd, vlag om en de wedstrijd kon beginnen. De mensen om ons heen waren ook helemaal uitgedost en druk in de weer met hun vuvuzelas (de toeters die jullie allemaal vinden klinken als bijen wanneer je de wedstrijden op de TV zag), maar om eerlijk te zijn waren wij op het ergste voorbereid en viel het eigenlijk allemaal best mee met het lawaai. Niet veel later kwamen de spelers op werden de volksliederen ingezet en kon de wedstrijd beginnen. Helaas heeft ZA de wedstrijd uiteindelijk verloren, maar toch was het leuk om een keer een voetbalwedstrijd in ZA mee te maken. Zuid-Afrikanen zijn met voetbal best enthousiast, ze beginnen namelijk allemaal al te joelen wanneer een Zuid-Afrikaanse speler de bal heeft rond het middenveld. Dus het lijkt net of er heel veel gebeurd, veel spannende momenten, maar eigenlijk valt het best wel mee ;)

De volgende dag gingen we door naar Jo’burg, waar we eigenlijk alleen maar zouden overnachten. De meningen over Jo’burg zijn nog al verschillend en eigenlijk wilden we het toch wel zien, maar besloten we veilig te doen en in een buitenwijk van Jo’burg te overnachten. Maar ook hier al sliepen we in een hostel dat was beveiligd met een hek, terwijl het hostel al in een soort van beveiligd park stond, dus eigenlijk zat je in een beveiligd gebied, in een beveiligd park (met bewaker). En nog moest je goed om je auto denken en ramen en deuren op slot doen. Dus voel je je door al die hekken & sloten een beetje vreemd, want je vraagt je gewoon af of het allemaal nodig is en of je veilig bent wanneer je buiten de hekken bent. Maar eigenlijk vonden wij het wel mee vallen toen we buiten het hek waren en wat gingen eten. Maar toch zou ik liever niet in het oude stadscentrum van Jo’burg rond willen lopen. Na het nachtje Jo’burg gingen we door naar Nelspruit, vanaf waar we begonnen aan een zogeheten panorama route. Een route met allemaal mooie dingen, zoals uitzichten, watervallen en bijzondere natuurlijke wonders (zoals zij dat noemen). Dit was erg mooi! Mooie uitzichten over de bergen, uitgesleten rotsen en watervallen, etc. Na de route zouden we slapen in Klaserie. Toen we na lang zoeken en rondvragen uiteindelijk de lodge gevonden bleek dat er in de verste verte geen restaurant bleek te zijn, dus moesten we weer terug naar Hoedspruit een dorpje 30km verderop, waar we overigens wel heerlijk hebben gegeten!

De volgende dag gingen we door naar Kruger National Park, het grootste park van Zuid Arika. Waar we 3 dagen zijn geweest om zoveel mogelijk dieren te spotten. Omdat ik nog niet de hele big 5 (olifant, buffel, leeuw, neushoorn & luipaard) had gezien, wilde ik niet weg voordat ik ze gezien had. Overdag had ik al mn eerste buffels gespot, dus alleen de luipaard stond nog op mijn lijstje. ’s Avonds hadden we nog een night drive, en hebben we leeuwen (vrouwtje, en later vrouwtje met 2 cubs), hyena’s en buffels gezien. Natuurlijk ook veel impala’s en andere minder interessante beestjes, maar ik zal geen A4 typen over welke dieren ik allemaal gezien heb, maar gewoon de leukste dieren noemen ;) De volgende dag overdag weer rond gereden en hebben we olifanten zijn badderen, ook een erg leuk gezicht. ’s Avonds hadden we een sunset drive en hebben we een lijpaard gezien! Echt heel gaaf, omdat hij zo moeilijk te spotten is was het erg tof om er eentje in het wild te zien. Hij liep zomaar naast de safari auto! :) Ook hebben we die avond nog een neushoorn, olifant en buffels gezien, bijna de hele big 5 in een avond. De volgende dag, de laatste dag in Kruger National Park, hebben we weer overdag zelf gereden en ’s avonds een sunset safari. Deze avond hebben we 2 cheeta’s gezien! Ook dit is erg bijzonder omdat er in het gehele Kruger Park maar 200 nog wat zijn! Verder hebben we nog giraffen, een civet en bush babies gezien.

De volgende dag was het over met het spotten en gingen we naar Mkuze, door Swaziland zijn we naar Mkuze gereden. In Swaziland is het erg mooi, mooie bergen enzo, alleen de infrastructuur laat soms wat te wensen over. Niet dat de wegen slecht zijn, alleen borden en wegnummers zijn moeilijk te vinden. Dus het is niet helemaal duidelijk op welke weg je zit en waar je heen moet, want het aantal borden is minimaal. Hierdoor zijn we een keer de verkeerde kant op gereden en hebben we wat km omgereden. Maar al met al zijn we veilig in Mkuze aangekomen, waar we overnachtten in een heerlijk luxe hotel! Waar we de 2de nacht hebben genoten van een lekkere massage! Het is tenslotte ook vakantie ;) Tijdens ons verblijf in Mkuze zijn we nog naar een game park geweest, alleen hebben we daar amper beesten gezien, dus dat was een beetje een tegenvaller, en zijn we naar St. Lucia geweest. Waar we op het strand zijn geweest en even rond hebben gedwaald door het leuke stadscentrum.

Na Mkuze was een lange auto rit naar Jo’burg de volgende dag aan de beurt. De rit zou volgens de planning ongeveer 5u duren, maar helaas ging ongeveer alles mis wat mis kon gaan, dus was het nog even spannend of we onze vlucht (van Jo’burg naar Kaapstad) wel zouden halen. Onderweg hebben we 9x wegwerkzaamheden gehad! 9x!!! Das toch niet normaal! Ik weet dat het WK heel belangrijk is voor ZA, maar 9x achter elkaar op 80km vind ik wel een beetje veel van het goed. Dus over deze 80km hebben we dan ook 1,5u gedaan. Dat was al het eerste stresspuntje. Daarna vervolgden we onze weg op de snelweg en kwamen we door allemaal dorpjes. In NL is het zo dat de weg gewoon dwars door zo’n dorpje gaat, maar in ZA loopt de snelweg ineens over in een weg met stoplichten en moet je niet rechtdoor (zoals je zou denken) nee je moet maar uitzoeken welke kant je op moet, dus waren ook nog eens veel tijd kwijt doordat we verdwaald waren in de dorpjes. Dus in plaats van 5u, duurde de rit ongeveer 7,5u! Heel fijn, als je een vlucht moet halen. Gelukkig hebben we uiteindelijk onze vlucht nog makkelijk gehaald, want het auto inleveren was in 3 sec gebeurd, terwijl in PA een auto inleveren ongeveer een kwartier duurt, omdat ze alles checken, maar dit bleek in Jo’burg niet nodig. En op het vliegveld zag een mannetje dat we een beetje gestrest waren dus die bood ons aan te helpen en heeft ons naar onze plaats van bestemming gebracht. Want OR Tambo is toch nog best groot, helemaal wanneer je de weg niet weet en haast hebt ;) Al met al viel het best mee met wat we hadden hoeven stressen, want we hadden nl nog tijd om te relaxen nadat we hadden ingecheckt en door dat douane waren geweest. 2u en 10min laten stapten we in Kaapstad weer uit.

Nadat we net een prachtig uitzicht vanuit het vliegtuig hadden gezien! Cape Town by night! Gaaf man al die lichtjes! :) Omdat het al vrij laat was zijn we nadat we een auto gehuurd hadden gelijk naar ons hotel gegaan. Lekker op bedje, want we waren best moe na zo’n dagje rijden en stressen. De volgende dag werden we na 10en wakker, we waren vergeten een wekker te zetten, naja eigenlijk waren we daar niet eens aan toe gekomen, want eenmaal in bed waren we gelijk in slaap gevallen. Dit betekende dat we zelf ontbijt moesten regelen, want in het hotel kon je ontbijten tot 10u. Desalniettemin was het schitterend weer dus besloten we om gelijk maar de Tafelberg op te gaan, omdat je daar iig goed weer bij nodig hebt, anders is het uitzicht niet zo mooi en in de wolken zie je zo weinig ;) Omdat we allebei geen zin hadden in klimmen besloten we lekker met de kabelbaan te gaan. Eenmaal boven was het uitzicht prachtig! We hebben een rondje gelopen op de berg en alle uithoeken en kanten bekeken (daar hadden we dan wel weer zin in ;)) echt prachtig! Na de Tafelberg hadden we nog niet genoeg van bergen en uitzichten en besloten we Lion’s Head, de berg tegenover de Tafelberg, op te rijden en daar van nog meer uitzicht te genieten. Op deze berg hadden we ook een mooi uitzicht van de Tafelberg! Die avond zijn we lekker gaan eten op het V&A Waterfront, waar we voor ZA-se begrippen duur hebben gegeten.

De dag erna wilden we naar Robbeneiland, maar voor die dag was dat niet meer mogelijk, dus hadden we het voor de volgende dag geboekt om zeker te zijn dat we dan wel konden gaan! Dus hebben we maar besloten die dag te spenderen in het stadscentrum van Kaapstad en op het Waterfront. Eerst hebben we de bekende markt (die te vinden is op Green Market Square) van Kaapstad opgezocht, die volgens mijn verwachting heel groot zou zijn, maar eigenlijk was ie dat helemaal niet. Maar wel erg leuk, beetje hetzelfde idee als in PE, alleen dan kleiner en eigenlijk alleen maar met handgemaakte spulletjes. Marc en ik hebben ons daar uitgeleefd en wat spulletjes gekocht voor mee naar huis. Daarna naar het Waterfront en daar ’s avonds weer lekker gegeten.

De woensdag zijn we dus wel naar Robbeneiland geweest. Dit was erg interessant, alleen toch iets anders dan Marc en ik ons hadden voorgesteld. We kregen eerst een tour over het eiland en lieten ze ons de Lime Stone vlaktes zien waar de gevangenen heel veel tijd door hebben gebracht. Waaronder Nelson Mandela, die net als andere gevangenen een slecht zicht heeft overgehouden aan het werken op deze vlakte. Omdat de zon weerkaatst op het beige kleurige Lime Stone en de gevangen geen zonnebrillen drogen is hun zicht voorgoed beschadigt. Van dit Lime Stone werden gebouwen op de gevangenis bebouwd. Na deze tour werden we meegenomen de gevangenis in waar ons eerst een meerdere-persoons cel werd getoond en een verhaal werd verteld door een ex-gevangene over de situatie van vroeger. Hij vertelde over de maaltijd verschillen tussen blanken en zwarten en liet een kaart zien waarop een soort profiel van een gevangene stond. Daarna werd ons her buitenverblijf getoond, gevolgd door de eenpersoons cellen, waaronder die van Nelson Mandela. Deze cellen waren echt heel klein en er stond weinig in, toch wel anders dan NL-se cellen. Hierna was de tour afgelopen en mochten we nog even rondkijken op het eiland, dat ong. 11km van Kaapstad afligt. Na de tour gingen we weer met de boot terug naar Kaapstad, waar we besloten de rest van de middag te spenderen in de botanische tuin (Kirstenbosch). We waren best melig, dus dikke lol tussen de flora & fauna! Omdat Kirstenbosch een beetje onder het centrum van Kaapstad ligt en wij aan de westkust in een hotel zaten besloten we om via de andere kant (langs de kust) terug te rijden. Onderweg kwamen we allemaal leuke ‘voorstadjes’ tegen en zijn we in Camps Bay gaan eten. Erg leuk! En heerlijk gegeten. De ober heeft ons nog korting gegeven, omdat hij vond dat we te lang hadden moeten wachten, terwijl wij helemaal niet het idee hadden dat we lang gewacht hadden. Maar zoals alle mensen (vooral NL-ers) zijn we gek op korting! :)

De volgende dag wilden we via de Cape Peninsula door naar Stellenbosch. Dit hebben we ook gedaan alleen ging het weer allemaal ff mis. Eenmaal aangekomen bij Cape Point zijn we de berg opgeklommen om beter van het uitzicht te genieten, zegt Marcel ineens tegen mij: “Heb jij de sleutel?” Waarop ik antwoord dat hij gereden heeft en dus ook de sleutel zou moeten hebben. Een beetje ruziënd en in de stress liepen we weer naar beneden. Onderweg wel een beetje zoekend naar de sleutel hoopten we dat de auto er nog stond, met de deur open en de sleutel erin. Helaas was dit niet helemaal waar, de auto stond er nog en ook de sleutel zat er nog in, maar helaas waren alle deuren op slot en zouden wij die ook niet zo maar open krijgen. Wij Budget (de maatschappij waar wij de auto gehuurd hadden) gebeld, die ons hartelijk uitlachten omdat we op Cape Point stonden, en het probleem uitgelegd. Gelukkig konden ze iemand regelen die in de buurt zat en dus na een uurtje bij ons was om ons te helpen. En na wat pieren aan de slot, wat niet echt hielp, en aan de ramen, konden de ramen open en daarna de deur die ons naar de sleutel leidde. Erg opgelucht stapten we weer in de auto, op weg naar Cape of Good Hope! Omdat we wat tijd hadden verloren hebben we niet alles op de Cape Peninsula gezien, maar wel het meeste. Helaas voor Marcel heb ik hem de rest van de vakantie gepest met de sleutel. “Heb je de sleutel wel uit het slot?” “Is de deur dicht?” En ga zo maar door! Gelukkig kunnen we er nu allebei om lachen. Aan het einde van de middag kwamen we in ons hostel in Stellenbosch aan. Waar we gelijk een wijntour voor de volgende dag hebben geboekt. Nog wat gerelaxt int hostel en op bed gegaan.

Volgende dag wijntour! Erg leuk om allemaal wijnen te proeven. Maar helaas smaakten de wijnen bij de eerste wijnboer het best, dus hebben we ook maar 1 fles gekocht om mee te nemen. Na de tour vonden we dat we nog niet genoeg gedronken hadden en gingen we, nadat we weer een marktje leeg hadden gekocht (wat je niet moet doen met veel wijn op), aan de cocktails. Ik had een Tazmanian Devil, beetje jeugdsentiment. Erg lekker. Omdat de cocktails zo gelaagd waren besloten we ook maar om daar te blijven eten. Lekker Cubaans gegeten! Op tijd op bed, want wat word je moe van drinken zeg!

Volgende dag door naar Mosselbay! Onderweg zijn we nog naar een soort dierentuin geweest, naja dat vonden wij. Met allemaal gave dieren! Jackhalzen, leeuwen (witte en gewone), tijgers (ook witte en gewone), puma’s panters, luipaarden (gewone en een zwarte), wilde honden, cheeta’s etc. Wel ff leuk om te zien, maar is niet ECHT! Ze in het echt spotten is veel leuker. In Mosselbay aangekomen besloten we om de backpackers die zich IN een trein bevond. Het leuk ons beide nl wel leuk om van de gelegenheid gebruik te maken, want hoe vaak slaap je nou in een trein op het strand! We hadden een vet mooie en-suite kamer, met een balkonnetje op het strand. Heerlijk! Omdat we dit zo leuk vonden wilden we het voor nog een nacht boeken, helaas hadden ze maar 1 zo’n kamer, maar hadden ze wel een gewone double. Dit vonden we eigenlijk ook wel prima, maar toen we het zagen moesten we wel erg lachen. De andere kamer was erg ruim en was groots ingericht, maar deze was echt in een coupe! Het bed paste net tussen de beide muren en er kon net (met de deur dicht) nog net iemand naast. En boven het bed waren uitklap bedden, dus dienden als bagage houder voor onze koffer, en dat was het. Met z’n 2en konden we niet in de kamer staan. Erg klein maar wel schattig! De eerste dag zijn we doorgereden naar Oudthoorn, wat ongeveer op een uurtje rijden ligt vanaf M’bay! Daar zijn we naar een cheeta farm geweest, waar ze van allelei dieren hadden, en natuurlijk ook cheeta’s! Sterker nog; baby cheeta’s van 6weken. En die mocht je (als je wat geld betaalde) aaien! Omdat ze TE schattig waren moesten wij (als uber toeristen) dat natuurlijk doen. ZO LIEF! Na genoten te hebben van de vele dieren die aanwezig waren in het park gingen we door naar the Cango Caves; druipsteengrotten! Van jongs af aan gingen we al naar dat soort grotten in Oostenrijk & Duitsland, dus wil ik die in ZA zeker niet missen. Omdat Marcel die dag een beetje ziekjes was besloten we maar de gewone tour te doen ipv de adventure tour. Achteraf was de adventure leuker, maar niet weggelegd voor ons op die dag. Dat moeten we dan maar doen als we weer in keer in ZA zijn ;) Na de grotten reed ik de verkeerde kant op (zo maar op de verkeerde weg) en toen we er achter kwamen dat we verkeerd zaten waren we inmiddels al 50km verder. OEPS. Dus duurde de terugweg iets langer.

De volgende dag zouden we een walvis tour (whale watching tour) doen in M’bay, alleen toen we hoorden dat we eigenlijk nog te vroeg waren in het seizoen besloten we het maar niet te doen en alvast terug te rijden naar Kaapstad, zodat we daar nog een dag langer hadden. Na een halve dag rijden (met mijn tempo :P) waren we weer in Kaapstad. We zien via Hermanus gereden om daar misschien toch nog een verdwaalde walvis te spotten, maar helaas. In Kaapstad zaten we weer lekker naar hetzelfde hotel, lekker makkelijk en zo terug te vinden. Lekker gegeten in Camps Bay, want dat was de vorige keer zo goed bevallen!

En de volgende dag zijn we weer naar het Waterfront gegaan, waar we Sabrina & Lidwine (van school) tegen kwamen. Daar zijn we naar het Aquarium geweest en hebben we zonsondergang gekeken op Lion’s Head. Daar was een super mooie zonsondergang en had je super uitzicht over Cape Town at Night! Fantastisch! Omdat dit ons laatste diner was in ZA besloten we in ons hotel te gaan eten, want ons hotel was nl 21 verdiepingen hoog en had een ronddraaiend restaurant, die in een uur helemaal rond was, helemaal bovenin. En omdat we nog 1x lekker wilden genieten van de mooie stad besloten we daar te eten. Het eten & het uitzicht waren erg geslaagd! Heerlijke laatste avond.

De dag erna was alweer onze laatste dag in ZA, ZOOOO raar, ik ging alweer naar huis. 3 maanden zijn echt ZO voorbij, niet leuk! Omdat we pas om 20.15u uit Kaapstad zouden vliegen hadden we nog een hele dag om leuke dingen te doen. Marcel wilde het nieuwe stadion graag nog ff van wat dichterbij bekijken, dus zijn we daar geweest. Ook wilden we nog 1x de stad in, op zoek naar een andere markt, nog een keer DE markt en zijn we naar de Company Gardens geweest, een soort park midden in de stad met uitzicht op de Tafelberg. Hierna zijn we via Constancia (een dorpje net onder Kaapstad) naar het vliegveld gereden, hebben we de auto ingeleverd (ook deze keer in 3sec), ingecheckt (extra handbagage, maar koffers 20 en 21! :) Trots op ons!) en zijn we na gecheckt te zijn door de douane het vliegtuig in gegaan. Via Londen kwamen we de volgende dag rond 12u ’s middags aan in Dusseldorf, waar we warm onthaald werden!

Damn, wat is die tijd snel gegaan! Voor de foto’s van onze vakantie kun je terecht op:
Ook al staan ze een beetje door elkaar, toch zijn ze VET! ;)

Bast maar los met de berichtjes! ;)

Dikke kus Daf

Ps: Misschien moet ik toch schrijven worden, want heb nl alweer een boek geschreven hahah.