What happens in Hogsback stays in Hogsback! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu What happens in Hogsback stays in Hogsback! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Daphne Vries - WaarBenJij.nu

What happens in Hogsback stays in Hogsback!

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

01 Juni 2009 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Wat het project betreft hebben we deze week niet echt andere dingen gedaan dan de voorgaande weken, alles gaat gewoon zijn gangetje, huisbezoeken worden gedaan en gelukkig hebben we deze week niet zulke schrijnende gevallen gezien als voorgaande week. Donderdags zijn we normaal gesproken altijd vrij, alleen deze week was het “Child Protection Week” dus werd er door Child Welfare (organisatie waar wij ook mee te maken hebben) een protest mars gehouden om de mensen in de townships bewust te maken van de problemen die zich voor doen in hun gemeenschap. Zoals hoe herken je dat je kind mishandeld wordt, verkracht, of misbruikt is. Hoe het is gesteld met de hygiëne van het kind. Waar ouders op moeten letten wat betreft het naar school gaan, hoe je kunt voorkomen dat ze een ‘drop-out’ worden, vriendjes en vriendinnetjes. Eigenlijk veel dingen die voor ons erg logisch zijn alleen waar ze in Marselle echt niets van af weten! Het was erg bijzonder om dit een keertje mee te maken en mee te lopen in een mars samen met Afrikanen. Dit gaat toch allemaal wat anders dan in Nederland, mensen zingen, dansen en lijken het ook echt leuk te vinden om mensen bewust te maken van deze belangrijke dingen. Omdat we donderdag al voor het project hadden gewerkt mochten we vrijdag vrij en konden we een dag eerder weg voor ons weekendje weg! Deze week stond Hogsback op de planning, een klein schattig dorpje midden in de bergen op iets van 2,5u rijden vanaf PA. Samen met Sabrina, Lidwine, Daisy en Jildou ben ik vrijdagochtend vertrokken richting de bergen. Rond de middag kwamen we aan, hadden nog ff tijd om onze spullen te droppen bij ons hostel (dat ‘Away with the fairies’ heette), lekker wat broodjes te kopen en daarna konden daarna gelijk door naar Hobbiton, de organisatie die met ons ging abseilen. Daar aangekomen werden we in onze outfit gehesen en niet veel later vertrokken we naar een waterval die Madonna & Child heette. De waterval vanaf waar wij zouden gaan abseilen! Eerst ging Daisy, toen Sabrina, Lidwine, Jildou en ik ging als laatste. Er waren mensen die ons op school bang hadden gemaakt dat abseilen enger was dan bungeejumpen, wat ik me eigenlijk niet voor kon stellen, maar goed je weet maar nooit! Na een paar bange gezichtjes van de berg te zien gaan was het mijn beurt! Eigenlijk ging het allemaal erg soepel en vond ik het ook helemaal niet eng. Zelfs niet het bekende randje dat je over moet voordat je naar beneden kan abseilen! Ik vond het juist erg cool! Je hebt het zelf helemaal in de hand hoe hard je gaat, welke kant op en wat je doet! Ik had het vrij snel door en het ging ook allemaal erg goed. Het enige nadeel van een abseilen naast een waterval is dat je nat wordt en niet alleen jij, maar ook de rots wat er voor kan zorgen dat die glad wordt en je dus kan uitglijden. Dit deed ik dus ook wel af en toe! Das het nadeel van schoenen met weinig profiel! Onze abseil-man had ook gezegd dat we konden springen, tegen de rots aan, wanneer we dat wilden. En natuurlijk moest ik dat ff uitproberen, wat eigenlijk niet handig is op gladde stukken hahhaa. Maar wel leuk om dat ook een keer gedaan te hebben! Na een aantal minuten kwam ik een beetje natgesputtert, maar blij beneden aan. Het was leuk om een keertje te doen! Maar de volgende keer wil ik wel graag wat hoger (dit was 40m) en niet bij een waterval, want wil ook wel zonder nat te worden van het uitzicht kunnen genieten haha.. Toch was het een erg leuke ervaring! Na het abseilen moesten we omhoog klimmen, want wat je naar beneden gaat moet je natuurlijk ook weer omhoog! Dus met steile trappen over de wortels van bomen zijn we naar boven geklommen! Eenmaal boven aangekomen waren we kapot, slechte conditie! Rond een uurtje of 4 waren we weer terug bij ‘Away with the Faries’ en hebben we lekker gerelaxed in het hostel! En kregen Daisy & Jildou een massage. 45 minuten voor maar R80! Lekker goedkoop, dus besloot ik om dit voor de dag erna te bewaren, omdat we deze dag zouden gaan hiken. En na 4u lopen is het wel fijn om een beetje gemasseerd te worden! Rond een uurtje of 7 zijn we uit eten gegaan en hebben we heerlijk gegeten en gedronken! Na die tijd gingen we weer terug naar het hostel, waar we volgens anderen op vrijdagavond echt naartoe moesten, want dan was er een foute topless party. Toen wij aankwamen was er helemaal niets aan de hand en zat iedereen niets vermoedend voor het haardvuur te kletsen. Rond een uurtje of half 1 was er nog niets aan de hand en ben ik maar naar bed gegaan, kon mn ogen niet meer open houden. De volgende dag hoorden ik van de anderen dat niet lang nadat ik op bed gegaan was het feest was begonnen en iedereen in BH had staan feesten! Net zoals de anderen ons al verteld hadden. Dit feestje is ook de reden geworden dat mensen vaak roepen: “What happens in Hogsback, stays in Hogsback”. Op zich moest ik wel erg lachen om de foto’s maar vind ik het niet zo jammer dat ik dat gemist heb! Na het ontbijt zijn we ongeveer gaan vertrokken en begonnen aan onze hike die volgens de planning 3u zou duren, maar als ervaren hikers zijn we er al achter gekomen dat dat nooit zo gaat bij ons. Wij doen er altijd langer over, vooral door alle foto shoots die we onderweg houden! Vanuit ons hostel konden we zo de tuin uit en aan de hike beginnen. We begonnen onze hike met een uitzichtpunt. Vanaf dat punt kon je over de bergen uitkijken, erg mooi uitzicht. Alleen het gekke was dat op dat uitzichtpunt een badkuip stond! Gewoon een badkuip, midden in de bergen! Wij hebben natuurlijk gebruik gemaakt van deze badkuip en hem betrokken in onze reportage. Lidwine kreeg een goed idee “laten we in de badkuip gaan liggen en dan net doen alsof we er naakt in liggen”. Omdat wij dit wel een grappig idee vonden, gingen de bh bandjes naar beneden en kropen we een voor een in het bad voor een korte shoot! Dikke lol natuurlijk en ook nog eens super leuke foto’s! Nadat we hier zeker een half uur rond gehangen hadden begonnen we ook daadwerkelijk met wandelen. De hike ging door het bos, over bergen, langs rotsen, tegen rotsen omhoog en om heel veel wortels van bomen heen! Echt heel gevarieerd en erg mooi. Onderweg kwamen we ook langs “the Big Tree”, een hele hoge boom van ongeveer 800 jaar oud. Ook kwamen we langs drie watervallen. Naja, LANGS is een groot woord, want we moesten nl. eerst een heel stuk ‘off-road’ en klimmen/lopen voordat we bij de watervallen kwamen. Dit was best zwaar, maar wel de moeite waard want de watervallen waren erg mooi! De laatste waterval was degene waar we de dag ervoor van waren “ab-geseild”. Daarna dus weer de enorme klim omhoog. En dan denk je dat je er bijna bent, moet je nog 5km lopen over een soort gravel weg. Beetje jammer en best saai na al het moois van daarvoor. Na de hike waren we allemaal moe en was het uiteindelijk tijd voor mn “neck, schoulder and back massage”. Jeeuw! 45 minuten liggen en gemasseerd worden na een hike van vier uur! Na de massage hebben we nog een rugby wedstrijd gekeken en gegeten in het hostel, we aten Kudu (een veelvoorkomend beest hier, die je ook in elk game reserve tegenkomt), best lekker. Na het eten zijn we vertrokken op weg naar Port Alfred. Iedereen had ons bang gemaakt voor Kudu’s, dat ze overal op de weg lopen en zomaar over steken enzo, dus dat we erg voorzichtig moesten zijn! Natuurlijk zijn we voorzichtig en rijden we niet als gekken! Onderweg hebben we geen Kudu’s gezien, wel koeien langs de weg en twee ongelukken, waarvan eentje echt verschrikkelijk was! Er waren drie auto’s bij het ongeluk betrokken (waarschijnlijk ging een de ander inhalen en had ie de tegenligger niet gezien). Toen we aan kwamen rijden moesten we eerst stoppen en in de rij aansluiten, maar toen een andere man ons zag kwam hij naar ons toe en zei hij dat we door mochten rijden (waarschijnlijk omdat we vijf blanke meiden zijn en met het donker in de auto zaten). Dus wij moesten DOOR de brokstukken rijden om langs het ongeval te komen. Iedereen weet dan dat ie niet uit het raam moet kijken, maar wat deed ik! Rechts van ons stond een auto uit te branden, zonder deuren en alles, alleen het frame stond nog overeind. Omdat ik dit eng vond en toch nieuwsgierig was keek ik naar deze auto en tot mijn grote schrik zag ik op de bestuurders stoel een schedel liggen, die me ook nog aan zat te kijken! Mijn god wat ben ik me rot geschrokken! Dit was echt een hele nare ervaring. Helemaal omdat je mensen ziet, door de brokstukken rijdt en iedereen je aankijkt alsof je gek bent. In Nederland zou dit ook echt niet kunnen! Ik heb na die tijd ook even heel erg hard gehuild! Gelukkig snapten de andere meiden het ook, gelukkig hadden zij het niet gezien! Beetje een naar einde van zo’n leuk weekend! Al met al zijn we heel thuis gekomen, zonder al te veel dieren! Na thuis komst ben ik gelijk op bed gegaan, ik was kapot en gelukkig ben ik gelijk in slaap gevallen en niet meer wakker geworden voordat mn wekker ging! Ook heb ik, god zij dank, geen rare dromen gehad! De volgende ochtend heb ik een beetje uitgeslapen voordat ik met Daisy & Jildou naar de Tug-O-War competitie ging om de andere meiden aan te moedigen. De Tug-O-War is hier echt een big thing. Heel erg veel teams doen mee aan deze touwtrek competitie, waaronder ook meerdere teams van EISS. Dit is dus een erg leuk evenement en gelegenheid om gezellig met zn alleen feest te vieren. Helaas lagen onze meiden er vrij snel uit, maar waren de jongens vrij goed en hebben ze het tot de halve finale uit weten te houden. Helaas (en eigenlijk maar goed ook) werden ze verslagen door Multi Security (onze beveiligings organisatie). Na deze sportiviteit gingen we weer terug naar EISS en besloten wij om lekker een pizza te gaan eten! Na deze pizza had ik genoeg gehad, en leek het me verstandig om lekker naar huis te gaan. Na het douchen hadden Sabrina, Lidwine & Rebecca hadden nog zin in een filmpje, dus hebben we Ariel, de kleine zeemeermin gekeken. Die had Sabrina net van een ander meisje geleend omdat ze het zo’n schattige film vond. Na ongeveer een half uur kijken lag Lidwine al te snurken, Rebecca & Sabrina waren aan het knikkebollen en besloot ik dat mn kater op dat moment al was begonnen en ik ook echt op bed moest! Zo gezegd zo gedaan! Heerlijk geslapen!

Voor de foto’s van dit leuke weekend kun je weer terecht op http://picasaweb.google.com/daphneleonie/WeekendjeHogsback#

Dit was het weer voor nu!

Tot snel lieve mensen.
Dikke kus Daf

PS: Laat aub ff een berichtje achter als je dit gelezen hebt, vind ik nl ECHT HEEL ERG LEUK ;) hahaha.. xxxx


  • 01 Juni 2009 - 11:54

    Laura:

    Wat een avonturen ook elke week weer! Abseilen lijkt me ook gaaf! Jullie doen echt leuke dingen zeggen. Je moet er natuurlijk ook wel een beetje van genieten. Samen met Mars ga je waarschijnlijk nog meer leuke dingen doen en zien. En dat ongeluk klinkt ook niet heel fijn. Logisch dat het je even teveel werd.

    Bedankt trouwens nog voor je fotokaartje, erg leuk! :D

  • 01 Juni 2009 - 12:06

    Marcel:

    Nog 2 weken! Kruger park is geboekt. :)

    Kan niet wachten...

  • 01 Juni 2009 - 12:35

    Karin:

    Je bent wel een ondernemende tante zeg. Kijken naar een ongeluk is iets minder, vooral wanneer je er zo langs kunt rijden en ze hebben niets afgeschermd.Nog bedankt voor je kaartje ook namens Oma.:)

  • 01 Juni 2009 - 12:47

    Agnes:

    Daf! Leuk weer een verhaal van je te lezen. (behalve t ongeluk verhaal :S) En bedankt voor je kaart! Erg leuk!
    Mis je lieverd.

    xx

  • 01 Juni 2009 - 15:40

    Janna:

    zooo wat weer een verhaal!
    je doet er leuke dingen!:D
    wel wat minder van het ongeluk lijkt me inderdaad ook niet zo leuk om te zien!
    we hebben je kaartje ook ontvangen heel leuk!:D

    x!

  • 01 Juni 2009 - 17:21

    Kris:

    Hee lieverd!!
    Yess weer een verhaal van je in mn mailbox!! (ja ik lees ze echt allemaal!) en ik moet zeggen: ik word steeds meer jaloers.. haha wat een avonturen maak jij mee zeg! en echt super gaaf dat je bent gaan sky diven en abseilen.. aan actie geen gebrek daar in Zuid - Afrika! Snap dat je je rot bent geschrokken van dat nare ongeluk.. ik zou niet anders hebben gereageerd!
    Heb ook eventjes je foto's bekeken en ze zijn echt super vet!! vooral die in dat bad met dat super mooie uitzicht op de achtergrond.. haha ik zit gewoon helemaal weg te dromen bij jouw mooie foto's en avonturen, zou willen dat het voor mij ook weer zover was!
    Meis, geniet geniet geniet nog daar en ik wacht alweer op je volgende verhaaltje!!
    Veel liefs uit zonnig Breda!

  • 01 Juni 2009 - 18:14

    Marlou:

    Heej meis,

    Je maakt nogal wat mee daar zeg. Jeetje. Jammer van het nare ongeluk verhaal:( das ook een apart verhaal zeg...
    ma goed, hoorde van mn zusje dat ik wat van jou bij de post had, dus zal van de week eens kijken wat er is:D

    Liefs xx

  • 02 Juni 2009 - 05:01

    Jan:

    Goed leven de Vries!
    Geniet ervan!

    Lfs!

  • 04 Juni 2009 - 11:44

    Chantal:

    nou ik heb het gelezen hoor! dus hier een berichtje ;) wat een avonturen allemaal! zo te lezen vermaak je je wel :) op je skydive avontuur ben ik wel jaloers haha wil ik ook echt nog een keer doen!
    verder hier in Nl en bij jolie ook alles prima!
    veel plezier & succes nog even kus Chantal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daphne

Ik ga in de townships van Port Afred helpen om de situatie te verbeteren.

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 10857

Voorgaande reizen:

10 April 2009 - 09 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: